Dzięki nim szkoła przyszłości stanie się instytucją szeroko otwartą dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a stosowane przez nią formy kształcenia będą bardziej elastyczne od obecnych. Przyczyni się to do dalszego upowszechnienia oświaty oraz równoczesnego podniesienia jej poziomu. Po trzech latach działalności (1973—1976) wygasł mandat Komisji, której wyniki pracy były przedmiotem powyższego opisu. W lipca 1976 roku powołano do życia nową Komisję do spraw nauczania powszechnego, która jest wspólnym organem Węgierskiej Akademii Nauk i Ministerstwa Oświaty. Bezpośredni udział resortu oświaty w pracy Komisji wskazuje, iż przechodzi ona od działalności teoretycznej do poczynań praktycznych, wdrożeniowych. Na tym też polega różnica między nią a polskim Komitetem Ekspertów. Komitet ten bowiem, jak wiadomo, nie uczestniczył przy podejmowaniu decyzji dotyczących struktural- no-organizacyjnego kształtu reformy szkolnictwa i nie brał też udziału w pracach zmierzających do jej realizacji.